Friday 9 December 2016

Refleksi Individu - Minggu Kedua belas (06 Dec 2016)

NUR SYAFIQA BT DZULKIFLI - 2015136587


Pada minggu ini, berlakunya pembentangan projek CTU 555. Apa yang saya pelajari dalam menyiapkan tugasan itu ialah Sikap Amanah. Salah satu element yang terdapat dalam hasil kerja kami ialah sikap dalam kalangan pelajar pelajar yang gemar meniru ketika peperiksaan. Ini menunjukkan sikap yang kurang beretika malahan di murkai oleh Allah SWT kerana ianya melibatkan dengan konsep Amanah. Tidak amanah adalah satu dosa yang sangat dimurkai oleh Allah. Secara konklusinya, apabila kita tidak melatih diri kita untuk bersikap amanah kepada diri sendiri, masyarakat dan terutama sekali kepada Allah, kita akan menanamkan atau membaja sikap ini sehinggakan mampu memberi impak yang sangat besar di masa hadapan dimana akan lahirnya golongan golongan yang akan terjebak dalam pecah amanah atau rasuah. Hal ini akan memberi impak kepada masyarakat iaitu akan berlakunya penindasan. Golangan miskin dan sederhana akan ditindas, manakala golongan kaya makin terus kaya dengan adanya rasuah ini. 


NUR AIN ADILLA BINTI ISMAIL- 2015134615

Pada minggu ini, kami telah diberikan arahan untuk membentangkan projek kami yang bertajuk amanah dalam melakukan pekerjaan. Namun, kumpulan saya tidak membawa laptop ketika ke bilik Ustazah. Sebagai ketua kumpulan, saya berasa begitu bersalah dengan rakan yang lain kerana dengan kecuaian saya, saya telah mengakibatkan masalah pada orang lain. Syukur kerana Ustazah mahu memaafkan saya. Beliau juga telah memesan sesuatu yang begitu penting iaitu perlu sentiasa peka dengan keadaan sekeliling. Bermaksud, perlu menanyakan sahabat yang sudah mebuat pembentangan. Walaupun begitu, saya yakin pasti ada hikmah di sebalik kejadian ini dan pastinya Allah mahu saya mempelajari sesuatu.

Oleh itu, saya berazam supaya lebih peka dengan keadaan yang berlaku. Bukan itu sahaja, saya berazam untuk tidak terlalu bergantung pada rakan-rakan yang lain dan lebih bertanggungjawab.

AIDA RASYIQAH BINTI MANSOR - 2015116229 

Pada minggu ini, semua kumpulan membentangkan projek kami kepada ustazah. Oleh itu, saya telah mempelajari bahawa pentingnya persediaan sebelum melakukan sesuatu. Kita seharusnya mempunyai lebih pengetahuan terutama jika ingin bercakap mengenainya. Pengetahuan yang lebih mampu memberi kita idea-idea yang lebih bernas dan tidak menyimpang daripada apa yang sepatutnya diperkatakan. 

Oleh itu, saya berazam untuk lebih bersedia mental dan fizikal jika ingin berhadapan dengan sesuatu perkara.

ANIS SHAHIRAH BINTI MOHD SHAHADAN - 2015182001

Pada minggu ini, kumpulan kami ditugaskan untuk membentangkan projek iaitu video mengenai sikap amanah. Apa yang saya dapat melalui perbincangan video ialah kita perlu sentiasa amanah dalam segala pekerjaan yang dilakukan samaada amanah dalam berjanji mahupun amanah dalam menepati masa. Kegagalan menunaikan amanah dengan sempurna akan memberi kesan dalam hidup kita. Sebagai contoh, akibat gagal menjalankan tugasan yang diberikan dengan sempurna kumpulan kami tidak dapat menunjukkan hasil projek dengan sepenuhnya kerana Ustazah tidak dapat menilai video kami. Oleh itu, saya berazam untuk berusaha menjalankan amanah saya sebagai seorang pelajar sebaik mungkin untuk mengelak perkara ini daripada berulang.


HIDAYATUL FATIHAH BINTI AHMAD ROSNI - 2015140703

Pada minggu ini, Ustazah menugaskan kami semua pelajarnya untuk membentangkan video projek masing-masing. Pada hari yang ditetapklan untuk kumpulan kami bentangkan.. kumpulan kami telah lupa untuk membawa laptop. Ia memang salah kami kerana tidak membuat persiapan yang sepatutnya. Saya amat rasa bersalah dan malu kerana tidak bersikap lebih bersedia untuk tugas tersebut. Video kumpulan kami mengenai amanah telah kami siapkan dan bersedia untuk bentangkan kepada Ustazah, namun tidak berkemampuan melakukannya. Saya dan ahli kumpulan yang lain amat rasa bersalah dan menyesal kerana tidak lebih bersedia. Dengan itu saya berazam untuk lebih bersedia dan berusaha untuk bersikap lebih baik pada masa akan datang.

NUR SYAZA BINTI ZULKIFLI - 2015182377



Pada minggu ini, Ustazah telah menyuruh kami membentangkan tugasan berkumpulan bertajuk “Amanah dalam Melakukan Kerja”. Secara jujurnya ketika mengetahui kami perlu membentangkan video itu pada minggu ini, kumpulan kami tidak lagi menyediakan video itu dan kami terburu-buru menyiapkan tugasan ini. Dari segi persediaan kami sangat tidak bersedia dan telah menyebabkan pembentangan itu tidak berjalan dengan lancar. Jadi dengan itu, saya telah berazam bahawa saya tidak boleh hanya bergantung kepada ketua kumpulan untuk menguruskan segalanya tetapi saya juga perlu peka dan ambil tindakan tanpa menunggu arahan daripada ketua.

NOR ADLINA BINTI MOHD ZAINURI - 2015140593


Pada minggu ini, pembentangan projek akhir bagi subjek ini telah dijalankan. Sewaktu pembentangan yang dijalankan di bilik ustazah, ustazah telah bertanyakan tentang apa yang kami pelajari sepanjang proses melaksanakan tugasan akhir ini kepada setiap ahli. Apabila tiba giliran saya, saya bercerita tentang bagaimana saya lebih mengenali rakan-rakan saya dalam pelaksanaan tugasan ini dan entah bagaimana saya tiba-tiba menyentuh tentang sifat dan personaliti saya yang kurang berkeyakinan dan sentiasa risaukan pandangan dan kata-kata orang. Ustazah mula memberi nasihat kepada saya dan mengatakan bahawa saya kena lebih bergaul dengan yang lain dan jangan suka menyendiri.
Maka dengan itu saya berazam untuk cuba mengubah persepsi dan mentaliti saya, serta mengubah sifat saya yang suka menyendiri.





No comments:

Post a Comment