Thursday 22 September 2016

Refleksi Individu - Minggu Kedua (20 Sept 2016)

NUR SYAZA BINTI ZULKIFLI - 2015182377

Pada hari ini, saya telah mempelajari bahawa pegangan agama seseorang individu itu adalah merupakan elemen utama dalam mebentuk sesebuah masyarakat. Ustazah telah menunjuk kepada kami bahawa kehidupan ini terdiri daripada 5 alam: alam roh, alam Rahim, alam dunia, alam kubur dan akhir sekali alam akhirat. Ustazah juga telah memperjelaskan kepada semua pelajar tentang tafsiran surat Al-‘Araf ayat 172-173. Di dalam ayat 172 telah menunjukkan kepada semua manusia bahawa di dalam alam roh lagi kita sudah bermasyarakat. Maka dengan itu, saya telah berazam agar untuk lebih menyayangi diri sendiri dan tidak melakukan boikot terhadap diri sendiri. Hal ini kerana, di sisi Allah semua roh adalah mulia. Allah telah memberi peluang untuk kita membuat pilihan, jadi kita sepatutnya menggunakan peluang ini dengan sebaiknya. Saya perlu lebih terbuka untuk memberi orang peluang kepada orang lain untuk berubah dan bukanlah menghukum mereka apabila mereka melakukan dosa.


HIDAYATUL FATIHAH BINTI AHMAD ROSNI - 2015140703

Pada hari ini saya telah mempelajari mengenai kehidupan masyarakat berkait rapat dengan 5 alam. Ustazah telah menjelaskan tentang perjanjian asali. Di mana manusia bersikap mulia kerana berada di sisi Allah SWT sebelum dicipta lagi. Allah telah mengambil kesaksian manusia mengenai 'Bukankah Aku ini Tuhan kamu" yang diceritakan di dalam surah Al-'Araf ayat 172. Ustazah juga menyatakan bahawa kehidupan masyarakat yang harmoni dan bersatu padu hendaklah berpegang teguh kepada agama Allah SWT. Maka dengan ini, saya berazam untuk belajar ilmu tauhid dan akidah lebih mendalam untuk menjadi hamba dan manusia yang berguna untuk masyarakat dan agama.


NUR SYAFIQA BT DZULKIFLI - 2015136587

Pada minggu ini, saya telah mempelajari tentang 5 alam. Perjanjian azali telah berlaku di alam roh di mana setiap manusia telah mengakui bahawa Allah SWT adalah Tuhan mereka. Ketika di alam roh, masyarakat sudah mula terbentuk. Ini menunjukan bahawa manusia ini tidak  menyendiri dan manusia itu adalah saling bergantung antara satu sama lain. Untuk hidup dalam keadaan yang harmoni, manusia memerlukan agama agar perpaduan dapat dicapai. Jadi, untuk membentuk sistem ilmu yang tepat, masyarakat perlulah dibentuk dengan sentuhan yang betul agar dapat memberi impak yang positif dalam hidup  bermasyarakat. Untuk melahirkan masyarakat yang bersatu padu, sistem kekeluargaan perlu dibentuk dengan acuan yang tepat kerana keluarga memainkan peranan yang penting iaitu dimulai dengan sikap individu dalam keluarga itu seperti ayah, ibu, abang, kakak dan adik.

Maka saya berazam untuk sentiasa muhasabah diri sendiri agar dapat memperbetulkan diri. Dari situ, akhlak dan sifat-sifat yang baik dapat di perbaiki dari semasa ke semasa dan sifat- sifat yang keji dapat dijauhi. Dengan memperbetulakn diri sendiri, kita dapat menjauhi daripada sifat saling menunding jari ke pihak yang lain dan sifat dan nilai yang positif dapat disebarkan ke kelompok yang lebih besar lagi. Dengan ini terbuktilah bahawa untuk membentuk masyarakat yang harmoni, perubahan yang perlu dilakukan adalah perubahan ke atas diri sendiri.

NUR AIN ADILLA BT ISMAIL - 2015134615

Alhamdulillah, pada minggu ini saya telah mempelajari perincian surah al-A’raf ayat 172 dan 173. Melalui ayat ini, saya dapat memahami bahawa manusia sudah hidup bermasyarakat dari alam roh lagi. Hal ini kerana, semua manusia tidak kira Islam atau pun tidak telah membuat perjanjian dengan Allah bahawa kita akan bersaksi denganNYA sewaktu alam roh itu. Maka dengan itu, Allah akan menghidupkan manusia yang ‘mampu’ untuk memikul tanggungjawab tersebut  ke dunia. Apa yang paling terkesan di hati saya adalah apabila ustazah memberitahu “para ulama’ mengatakan alam dunia hanyalah 2 saat padahal alam akhirat itu infiniti”. Jadi, adakah kita menggunakan 2 saat ini untuk melunaskan perjanjian untuk mentauhidkan Allah ? Marilah kita sama-sama bermuhasabah.
                
          Dengan ini, saya berazam untuk berbuat baik dengan orang-orang di sekeliling saya kerana saya tahu bahawa manusia tidak akan boleh hidup bersendirian  dan juga berbuat baik terhadap diri sendiri. Selain itu, saya juga berazam untuk mencari ilmu agama (minimum : satu ilmu baru untuk seminggu) supaya saya lebih kenal Allah. AMIN!


NOR ADLINA BINTI MOHD ZAINURI - 2015140593

Pada hari ini ustazah telah mula mengajar Tajuk 1: Konsep Masyarakat dan Budaya, di mana ustazah telah menceritakan tentang 5 alam (alam roh, alam rahim, alam dunia, alam kubur, alam akhirat), serta terjemahan surah al-A’raf ayat 172 dan 173 yang menceritakan tentang perjanjian asali. Daripada ini, saya telah mempelajari bahawa manusia adalah makhluk yang bermasyarakat kerana fitrah manusia yang saling memerlukan antara satu sama lain, dan masyarakat manusia ini telah wujud sejak dari alam roh lagi berdasarkan penggunaan perkataan "نا" dalam ayat بَلَى شَهِدنَا .

Maka dengan itu saya berazam untuk sentiasa berbuat baik sesama manusia kerana apabila kita berbuat baik dengan orang, kita akan dibalas baik. Begitu juga sebaliknya. Tambahan pula, semua manusia adalah sama disisi Allah dan yang membezakan kita adalah iman kita.




ANIS SHAHIRAH BINTI MOHD SHAHADAN - 2015182001

Pada hari ini saya berpeluang mempelajari konsep 5 alam iaitu alam roh, alam rahim, alam dunia, alam barzakh dan alam akhirat. Ustazah telah menerangkan bahawa sistem masyarakat telah wujud sejak alam roh lagi di mana di dalam surah al-A'raf ayat 172 dan 173 telah menceritakan tentang perjanjian asali. Terjemahan kedua-dua ayat tersebut berkisar mengenai pengakuan semua roh tentang kewujudan Allah SWT sebagai Tuhan. Ini jelas menunjukkan bahawa fitrah manusia adalah mengenali AllahSWT dan bermasyarakat sejak alam roh lagi. Melalui perjanjian asali juga kita tahu  bahawa wujud kita di dunia ini adalah untuk membuktikan kesaksian kita sewaktu alam roh dan mentauhidkan Allah SWT.

Oleh itu, saya berazam untuk mencari ilmu fardhu ain untuk mengukuhkan lagi keimanan terhadap Allah yang Maha Esa. Saya juga akan cuba untuk berbuat baik sesama manusia kerana semua manusia adalah sama di sisi Allah SWT.


AIDA RASYIQAH BINTI MANSOR - 2015116229

Pada minggu ini saya telah mempelajari mengenai 5 alam yang perlu diketahui oleh umat Islam. 5 alam tersebut ialah alam roh, alam rahim, alam dunia, alam barzakh dan akhir sekali alam akhirat. Saya jugaa diterangkan bahawa manusia sudah wujud bermasyarakat walaupun berada di alam roh. Selain itu, saya juga mempelajari bahawa teras masyarakat yang harmoni adalah datangnya dari ilmu yang akan mengikat antara masyarakat. Salah satu ilmu yang penting adalah agama, kerana dalam setiap agama pasti menganjurkan perpaduan dan keharmonian.

Maka dengan itu, saya berazam untuk sentiasa mewujudkan persefahaman dan hubungan yang baik dengan masyarakat.

No comments:

Post a Comment