Senaraikan Budaya Material dan Non-Material
bagi 5 Etnik di Malaysia.
( 04 OCT 2016 )
1) BABA NYONYA
MASYARAKAT peranakan Baba dan Nyonya
merupakan kumpulan komuniti yang tinggal di negeri Melaka. Mereka merupakan
masyarakat unik kerana kumpulan ini adalah sebahagian dari kaum Cina tetapi
mengamalkan adat resam dan budaya campuran Cina-Melayu. Masyarakat ini
dikatakan telah wujud sejak lebih 600 tahun lalu iaitu ketika zaman
kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka apabila mereka datang untuk berdagang di
bumi ini dan kemudiannya berkahwin dengan masyarakat Melayu.
PAKAIAN
Kain Sarung Batik |
Kebaya Nyonya |
MAKANAN
Ayam Pongteh |
SENI BINA
Rumah BabaNyonya |
LAGU
Menyanyikan Dondang Sayang |
AGAMA
Baba dan Nyonya mengamalkan agama-agama
tradisional Cina, menyambut Tahun Baru Cina dan Perayaan Tanglung, sambil
mengamalkan adat resam Melayu dan penjajah barat. Pengaruh Portugis, Belanda,
British, Melayu dan Indonesia meninggalkan kesan dalam budaya Peranakan.
PERKAHWINAN
Lamaran perkahwinan kaum Baba Nyonya ini
memerlukan buah tangan pinangan, iaitu bakul berkilau dua tingkat, yang dibawa
oleh pengantara yang mewakili pelamar kepada ibu bapa pengantin idaman.
Kebanyakan suku Peranakan tidak beragama Islam, sebaliknya memelihara adat
penyembahan nenek moyang dari kaum Cina, tetapi ada yang memeluk agama
Kristian. Majlis perkahwinan Peranakan yang banyak
mengetengahkan tradisi Cina merupakan antara perkahwinan tradisi yang paling
berwarna-warni di Malaysia dan Singapura. Majlis diserikan dengan lagu berima
spontan dondang sayang yang dinyanyi dalam bahasa Melayu dan ditari oleh para
hadirin di jamuan. Pendondang bergilir-gilir menyambungkan lagu bertema asmara
sambil menari berpusing-pusing dengan perlahannya. Dondang sayang memerlukan
kemahiran berjenaka dan bertikam balas, siapa yang bijak berdondang maka dialah
yang meraih gelak ketawa dan tepukan tangan ramai-ramai. Pelat loghat dan cara
berbahasa Baba dan Nyonya serta kepandaian menyerikan lagi persembahan.
BAHASA
Bahasa Baba ialah sejenis dialek bahasa
Melayu yang dituturkan oleh orang-orang Baba di Malaysia, khususnya di Melaka
dan Pulau Pinang. Walaupun bahasa ini berasal dari Melaka, bahasa Baba yang
dituturkan di Pulau Pinang berbeza dengan bahasa Baba Melaka dalam beberapa
aspek. Pada dasarnya, bahasa Baba ialah satu bahasa campuran antara bahasa
Hokkien dengan bahasa Melayu. Walaupun kebanyakan nahu bahasa Baba berasal
daripada bahasa Melayu, bahasa Baba berbeza daripada bahasa Melayu dalam
kebanyakan aspek yang utama dan oleh itu, merupakan satu bahasa yang
berasingan.
2) BAJAU
BAHASA
Di Sabah, 6 bahasa Bajau di gunakan dan
semuanya berasal daripada keluarga Sama-Bajau yang merupakan variasi daripada
dialek bajau itu sendiri. Pengguna bahasa ini termasuklah pendatang-pendatang
daripada negara jiran. Bagi kaum Bajau daripada
bahagian pantai Timur Sabah, bahasa mereka dipinjam daripada Suluk iaitu
bahasa perdagangan di Laut Sulu. Kaum Bajau pantai Barat Sabah pula mengadaptasikan
bahasa mereka daripada bahasa Melayu. Terdapat banyak perbezaan dari segi
sebutan, pembentukan kata dan makna dalam setiap dialek bajau ini. Namun
perbezaan yang sangat ketara dapat diilhat dari pembahagian dua kawasan iaitu
penutur dialek bajau di pantai timur (Κudat, Ѕandakan, Lahad Datu, Κunak,
Semporna dan Tawau) dan pantai barat
(Putatan, Tuaran,Kota Marudu Kota Belud dan Papar).
SENI & PUISI
Suku Kaum Bajau Kota Belud Sabah mewarisi
kesenian puisi Lisan yang dikenali sebagai "NAJAT". Najat merupakan
sejenis puisi lisan yang dinyanyikan oleh masyarakat Bajau, khususnya
masyarakat Bajau di Daerah Kota Belud, Sabah. Memandangkan najat juga tidak
kurang menariknya sebagai sejenis puisi lisan, maka nyanyian ini juga mendapat
perhatian dalam majlis-majlis keramaian masyarakat Bajau. Najat mempunyai empat
ciri yang ketara, iaitu, pertama, ia mempunyai empat baris serangkap
sepertimana bentuk syair Melayu dengan rima akhir yang sama a-a-a-a; kedua,
najat disampaikan seperti cara menyampaikan syair dalam masyarakat Melayu,
dengan lain perkataan ia tidak boleh disampaikan secara berpantun; ketiga,
najat disampaikan tanpa menggunakan sebarang alat muzik, dan keempat, ia
dinyanyikan sama ada secara solo atau secara dual (berpasangan), lazimnya hanya
penyanyi lelaki sahaja.
Najat lazimnya memaparkan unsur-unsur
pengajaran dan nasihat untuk hidup bermasyarakat, khususnya berdasarkan
nilai-nilai agama, merupakan satu alat
hiburan, memperlihatkan unsur pengajaran, memberi teguran dan peringatan kepada
pendengarnya, malah memaparkan satu gambaran aturan kehidupan sosial masyarakat
khususnya budaya masyarakat Bajau.
PAKAIAN
Bagi Pakaian tradisional suku Kaum Bajau. Wanita menggayakan blaus badu sampit dan kain sarung olos
berangkit, perhiasan leher mandapun dan perhiasan kepala sarempak. Lelaki Bajau
menggayakan baju potongan Cekak Musang, seluar, samping dan destar. Manakala,
pasangan suku kaum Bajau menggayakan pakaian adat perkahwinan dan kebesaran.
Pakaian lelaki dari kain satin berhias renda dan pakaian wanita juga dari satin
yang dilengkapi dengan mandapun dan tali pinggang.
MAKANAN
MAKANAN
Kima |
Putu |
ALAT MUZIK
Bertitik |
TARIAN
Budaya tarian tradisional di kalangan
masyarakat Bajau antaranya ialah Tarian Limbai, Dalling – Dalling, Igal - Igal
dan Runsai.
TEMPAT TINGGAL
Lepa |
PERAYAAN
Perayaan Regatta Lepa |
Menjadi tradisi kepada sambutan Regatta Lepa,
sebanyak lebih 50 buah perahu akan menyertai Pertandingan Sambulayang atau juga
dikenali sebagai pertandingan layar dan perahu tercantik. Usaha menghasilkan
sebuah lepa yang cantik boleh memakan masa sehingga empat bulan dan kosnya
boleh mencecah hingga ribuan ringgit. Lepa yang paling cantik dan kreatif akan
dinobatkan sebagai pemenang Lepa Tercantik yang merupakan hadiah utama dalam
perayaan ini.
PERKAHWINAN
Perkahwinan Kaum Bajau |
3) BUGIS
Suku Bugis terkenal dengan suku perantau yang
tersebar ke beberapa wilayah di Indonesia. Suku Bugis atau to 'Ugi merupakan
suku asli di tanah Sulawesi khususnya di Sulawesi Selatan.
ALAT MUZIK
Kacapi |
Sinrili |
Sinrili - Alat musik yang mernyerupai biola tetapi biola di mainkan dengan membaringkan di pundak sedangkan Singrili di mainkan dalam keedaan pemain duduk dan alat diletakkan tegak di depan pemainnya.
Gendang - Musik perkusi yang mempunyai dua bentuk dasar yakni bulat panjang dan bundar seperti rebana.
SENI TARI
Tarian Paduppa Bosara |
Tari Paduppa Bosara - tarian yang mengambarkan bahwa orang Bugis jika kedatangan tamu senantiasa menghidangkan bosara, sebagai tanda kesyukuran dan kehormatan.
Tari Pattennung - tarian adat yang
menggambarkan perempuan-perempuan yang
sedang menenun benang menjadi kain.
Melambangkan kesabaran danketekunan perempuan-perempuan Bugis.
Tari Pajoge’ dan Tari Anak Masari - tarian ini dilakukan oleh
calabai(waria), namun jenis tarian ini sulit sekali ditemukan bahkan
dikategorikan telah punah.
PERKAHWINAN
Upacara perkawinan dalam suku Bugis disebut
Mappabotting sementara itu istilah perkawinan dalam suku bugis disebut siala
yang mempunyai erti saling mengambil satu sama lain. Perkawinan adalah ikatan
timbal balik antara dua manusia berlainan jenis kelamin untuk menjalin sebuah
hubungan kekeluargaan. Istilah perkawinan dalam suku Bugis juga bisa disebut
mabinne bererti menanam benih, maksudnya menanam benih dalam kehidupan rumah
tangga.
PENEMPATAN
PENEMPATAN
Rumah Tradisi Kaum Bugis |
PAKAIAN
Baju Bodo |
MAKANAN
Buras |
4) IBAN
TEMPAT TINGGAL
Rumah Panjang |
MAKANAN
Hinava |
Ayam Pansuh. Salah satu dari makanan
tradisional kaum Iban setiap kali perayaan Krismas dan Hari Gawai. Ayam di
masak dalam buluh.
Cakar Ayam |
Jeruk
atau pekasam ensabi, makanan
tradisional kegemaran orang Iban merupakan sejenis sayur sawi jeruk yang begitu
popular di rumah panjang. Rasanya yang masam dan sedikit masin amat sedap
dinikmati dengan hidangan nasi panas, dan sehingga kini hidangan yang diwarisi
sejak zaman nenek moyang terus digemari.
TARIAN
Tarian Ngajat |
Ngajat bagi orang-orang Iban ialah tarian
semasa menyambut Hari Gawai orang-orang Iban sebelum berperang dan selepas
musim menuai. Pada zaman dahulu tarian tersebut ditarikan selepas mereka
kembali dari berperang. Tarian ini ditarikan dengan berdiri atas bulatan
langsaran ke atas dan ke bawah, penari akan melompat bersama iringan lagu.
Setiap rentak yang dimainkan adalah bersesuaian dengan upacaranya. Bagi Gawai
Sandau Ari, gendang rayah dimainkan untuk tetamu kehormat dan orang yang menyambut
gawai untuk berayah sambil membawa tengkorak musuh. Satu lagi jenis tarian ini
ialah penari akan memegang perisai kayu di tangan kiri dan pedang di tangan
kanan lalu menari seperti berdepan dengan musuh dengan menghayunkan badannya ke
kiri dan ke kanan.
PAKAIAN
Pakaian Kaum Iban |
Pakaian tradisonal wanita Iban pula, terbahagi kepada tiga jenis iaitu Bidang, Kalambi dan Bedong. Bidang merupakan sejenis kain sarung yang sempit dan panjangnya cuma separas lutut. Baju Kaum Iban yang dipanggil kalambi pula ada dua jenis iaitu kalambi berlengan dan kalambi tanpa lengan. Wanita Iban juga memakai kain selendang yang panjang dan sempit. Kain selempang ini dikenali sebagai bedong, iaitu ia dihiasi oleh reka corak tenunan yang sangat halus.
LAGU
Bagi etnik Kayan, Kenyah di Sarawak, salah
satu lagu tradisional kaum ini ialah Nekna’. Biasanya,ia dinyanyikan dalam
kumpulan. Salah seorang akan menjadi penyanyi utama dan yang lain akan menyahut
dengan sahutan yang sama. Nekna’ akan dibuat dalam majlis-majlis sebagai
perasmian atau persembahan. Lirik lagu ini biasanya dinyanyikan secara spontan
untuk menceritakan mengenai perasaannya ataupun penyanyi itu ingin menyampaikan
cerita.
Selain itu, Nirau pula merupakan salah satu
lagu yang dizahirkan oleh si penyanyi kepada orang yang sudah meninggal. Sama
seperti Nekna’, lagu ini dinyanyikan secara spontan dengan lirik yang bebas dan
terpulang kepada orang yang menyanyi. Namun, perbezaannya adalah, Nirau tidak
memerlukan orang lain untuk menyahut lagunya. Ia dinyanyikan secara sendirian.
Selari dengan kemajuan dunia hiburan masa
kini, etnik-etnik di Sarawak seperti Iban, Kayan, Kenyah, Bidayuh dan
sebagainya turut menghangatkan lagi dunia hiburan tanah air dengan memuatkan
lagu-lagu dalam bahasa ibunda. Antara penyanyinya ialah Urai Lah. Lagu yang
paling popularnya ialah “Telang Usan.”. Lagu ini mengisahkan rasa cintanya
kepada tempat asalnya. Telang Usan itu sendiri memberi maksud nama sungai yang
paling besar di Ulu Baram. Lagu itu merupakan salah sebuah lagu kaum Kayan.
Maxwell pula merupakan penyanyi Iban. Antara lagunya ialah “Cap Ape”.Lagu ini
merupakan lagu nasihat kepada kaum lelaki khasnya supaya menjauhi arak dam
wanita pisau cukur.
ALAT MUZIK
Sape' |
Gong |
Seruling |
Seruling juga merupakan salah satu alat muzik
tradisional di Sarawak. Bagi masyarakat Kayan, ia disebut selingut. Ia
diperbuat daripada buluh. Satong juga diperbuat daripada buluh. Tong pula alat
muzik yang dimainkan dengan meniupnya. Ia diperbuat daripada sejenis rebung
yang dinamakan uvun talang.
PERAYAAN
Perayaan Hari Gawai |
Pada hari pesta Gawai, pelbagai jenis makanan
dan air tuak akan dipersembahkan kepada Dewa Padi dan Kekayaan. Satu puisi khas
untuk Pesta Gawai akan dibacakan oleh salah seorang daripada mereka sebelum
merenjiskan darah ayam jantan ke atas bahan persembahan. Bahan persembahan yang
basah dengan darah ayam jantan itu dianggap sebagai pembuka rasmi Pesta Gawai.
Setelah upacara persembahan telah selesai, perayaan Gawai secara tradisi
dimulakan. Seluruh masyarakat berkumpul sekitar 'ranyai' atau pokok istiadat
yang dibawa masuk kedalam dan diletakkan di serambi umum di rumah panjang.
Perayaan berpusat sekitar ranyai dengan makanan dan minuman tuak. Perayaan
Gawai merupakan masa untuk semua orang bersuka-ria sambil menjamu hidangan
bersama air tuak. Salah satu acara paling menarik pada perayaan Gawai adalah
Ngajat Lesong. Penari akan menunjukkan kekuatan dengan mengangkat lesung
menumbuk padi dengan menggunakan giginya.
5) JAWA
Pada masa ini, penempatan orang Jawa tertumpu
di bahagian barat Semenanjung Malaysia terutama di barat Johor, Selangor dan
Perak. Dipercayai, tempat yang mula- mula
diduduki adalah di kawasan Padang, Parit Jawa, Muar. Orang Jawa
berhijrah ke Tanah Melayu pada awal abad ke-20 untuk bekerja sebagai buruh di
ladang kopi, ladang getah dan juga di lombong - lombong bijih timah. Kedatangan
mereka ke Tanah Melayu bukan sahaja untuk bekerja di ladang tetapi juga
dipengaruhi oleh faktor ekonomi, politik dan sosial.
Kebanyakan imigran Jawa yang datang ke Tanah
Melayu berasal dari beberapa buah daerah di Pulau Jawa seperti di Jawa Barat,
Jawa Tengah dan Jawa Timur seperti dari kawasan Madiun, Ponogoro, Kudrejo,
Lebumin, Demek dan Magelan. Sejarah mengatakan bahawa, imigran Jawa berhijrah
ke beberapa pulau lain sebelum datang ke Tanah Melayu. Antara pulau yang
menjadi kawasan petempatan mereka ialah Singapura dan Palembang.
KEPERCAYAAN
Kaum Jawa di Malaysia menganut agama Islam.
Mereka mengamalkan pelbagai kepercayaan yang diwarisi sejak turun – temurun.
Ada kepercayaan yang masih diamalkan sehingga hari ini dan ada yang telah
hilang ditelan zaman. Masyarakat Jawa bermazhabkan Sya’fie dengan
memegang teguh lima rukun Iman dan mempercayai enam rukun Islam. Dua rukun
inilah yang menjadi landasan kepercayaan mereka untuk menjadi seorang Islam
yang sempurna di sisi Allah SWT. mereka amat mementingkan aspek persaudaraan
selari dengan ajaran agama Islam.Oleh itu, masyarakat Jawa adalah saudara
kepada masyarakat Islam yang lain.
Terdapat segelintir masyarakat Jawa yang
mengamalkan amalan animisme. Ia berkaitan kepercayaan terhadap makhluk halus
dan semangat sesuatu tempat. Mereka mempercayai sesuatu tempat menjadi kediaman
makhluk halus sehingga ada yang menganggap tempat itu keramat.
Terdapat juga sebilangan warga emas
masyarakat Jawa yang mempercayai tentang semangat di tempat yang baru.
Sekiranya semangat tersebut hilang atau diganggu gugat seperti membersihkan
kawasan, dipercayai akan menyebabkan seseorang itu mendapat penyakit. Oleh itu,
mereka perlu membuat beberapa semahan atau menjamu dengan bertih supaya
semangat tersebut pulih seperti sedia
kala.
Selain itu, masyarakat Jawa juga mempercayai
beberapa objek yang mempunyai kuasa seperti busut, batu-batu besar atau
pokok-pokok besar. Kuasa ini dikatakan mampu memberi kesan kepada mereka yang
mengusik atau melakukan perkara yang tidak senonoh kepada objek tersebut.
Justeru itulah ramai dalam kalangan tersebut mengambil peluang dengan
menjadikan busut, batu atau pokok besar sebagai objek yang boleh mendatangkan
keuntungan seperti tikam nombor ekor. Di samping itu, bagi orang Jawa Kejawen pula,
mereka mempercayai pelbagai jenis roh yang tidak kelihatan yang
dapat menimbulkan bahaya seperti
kecelakaan atau penyakit. Untuk melindungi semuanya itu, mereka memberi upah
yang terdiri dari nasi dan aneka makanan, daun-daun bunga serta kemenyan.
Sungguhpun demikian, amalan dan kepercayaan
animisme ini semakin hilang ditelan zaman kerana Islam menegaskan amalan ini
dianggap sebagai perbuatan syirik dan bertentangan dengan agama.
Masyarakat Jawa juga mempercayai bahawa hari Jumaat adalah hari yang terbaik atau penghulu segala hari.
Jumaat keliwon merupakan hari yang
terbaik untuk beramal dan menuntut pelbagai ilmu. Menurut masyarakat Jawa,
antara keistimewaan malam Jumaat keliwon adalah sekiranya hujan turun, air
hujan tersebut perlu ditadah di halaman rumah dan air itu amat mujarab untuk
dibuat air penerang hati. Malam Jumaat Keliwon juga dimanfaatkan oleh orang
yang mengamalkan ilmu sesat akan menguji ilmunya buat pertama kali.
Selain itu masyarakat Jawa juga mempercayai
bahawasanya jika sekiranya ada orang yang meninggal dunia pada hari Jumaat
Keliwon, kuburnya terpaksa dijaga siang dan malam sehingga genap 40 hari kerana
takut digali semula oleh golongan yang tidak bertanggungjawab untuk diambil
lidahnya, kain kafan dan sebagainya untuk dijadikan tangkal untuk membuat
perkara yang dilarang oleh Allah SWT seperti merompak, sihir dan lain-lain
kepercayaan khurafat.
KESENIAN
Etnik Jawa mempunyai kebudayaan yang
tersendiri. Antara kebudayaan yang menjadi kebanggaan mereka ialah kuda kepang,
wayang kulit, barongan, reoq dan ludrok. Kebanyakan kebudayaan ini berasal Indonesia dan terdapat juga pengaruh
Hindu.
Kuda Kepang |
Barongan |
Wayang Kulit |
Wayang kulit Jawa merupakan persembahan kebudayaan yang semakin terpinggir. Kini hanya tinggal beberapa buah kumpulan sahaja masih memperjuangkan kesenian ini.
Reoq merupakan kesenian pecahan daripada Persembahan Barongan. Antara kumpulan yang masih aktif menampilkan persembahan ini ialah Kumpulan Setia Budi, Parit Nipah, Parit Raja.
MAKANAN
Nasi Ambeng |
Pecal |
Pecal, memang sinonim dengan selera orang
malaysia, Isi kandungan pecal ni seperti tempe, tahu, tauge, kacang, timun,
kangkung dan sambal kacang. Cara makan dia campurkan semua kandungan tadi dan
gaulkan dengan sambal kacang.
SENI BINA
SENI BINA
Seni bina Jawa-Melayu adalah bentuk klasik
seni bina masjid tradisional Indonesia dan Malaysia. Tidak seperti masjid di
Timur Tengah ia dibina dari balak. Atap bertingkat kayu disokong oleh tiang
kayu jati. Bentuk seni bina masjid ini umum dalam sfera budaya Jawa, Sunda dan
Melayu di Indonesia dan Malaysia. Kadang-kadang masjid moden dengan seni bina
Jawa-Melayu menggunakan bahan atau logam seramik sebagai bahan atap masjid dan
batu-bata sebagai bahan bangunan utama.
PAKAIAN
Baju Kebaya
Pakaian Tradisi Jawa |
Sebelum tahun 1600 di Pulau Jawa, kebaya
adalah pakaian yang hanya dikenakan oleh golongan keluarga kerajaan di sana.
Selama zaman penjajahan Belanda di Pulau ini, wanita-wanita Eropah mula
mengenakan kebaya sebagai pakaian rasmi. Saban hari, kebaya diubah dari hanya
menggunakan barang tenunan mori menggunakan sutera dengan sulaman warna-warni.
Batik berasal dari kata Jawa "amba"
yang bermakna menulis, dan "nitik" yang bermakna membuat titik. Batik
merujuk kepada kain yang mempunyai corak yang terang dan menarik. Batik terdapat
dalam pelbagai bentuk, antaranya adalah batik tulis, batik skrin, batik celup,
dan batik terap. Teknik batik telah diketahui lebih seribu tahun,
kemungkinannya berasal dari Mesir kuno atau Sumeria. Ia terdapat di beberapa
negara di Afrika Barat seperti Cameroon, Mali dan Nigeria; atau di Asia,
seperti Bangladesh, India, Indonesia, Iran, Malaysia, Sri Lanka dan Thailand.
Batik telah menjadi sebahagian daripada budaya dunia terutama di alam Melayu,
dan sejak lama yang merangkumi negara-negara Asia Tenggara.
Songkok
Songkok merupakan sejenis topi tradisional
bagi orang Melayu. Songkok juga dipakai sebagai pelangkap kepada baju Melayu
yang dipakai untuk menghadiri majlis-majlis tertentu. Songkok ini popular bagi
masyarakat Melayu di Malaysia, Singapura, Indonesia dan selatan Thailand.
Songkok ini dikatakan berasal dari fez yang dipakai di Ottoman Turki. Ia
menjadi simbol identiti Islam dan menjadi popular di kalangan India Muslim dan
menurut pakar kemudiannya beransur menjadi songkok di Alam Melayu. Di Indonesia,
songkok juga dikenali dengan nama peci.
KESENIAN
Sastera Panji
Karya panji ialah karya yang isinya berkisar
kisah pengembaraan, percintaan dan peperangan. Watak utamanya menggunakan
gelaran panji. Sastera panji ialah kumpulan carita Jawa- Melayu yang semuanya
berpusatkan Sang Panji, Putera Kuripan yang ada sifat mitologi. Cerita ini
mengisahkan Panji yang berkelana untuk mencari kekasihnya yang biasa dinamakan
Cendara Kirana Puteri Raja Daha yang hilang atau menyamarkan diri dan menjelma
sebagai orang lain. Selama berkelana, Panji mengalami bermacam-macam peristiwa
hingga akhirnya dapat juga bertemu dengan kekasihnya.
No comments:
Post a Comment